Vancouver pt.1

Första riktiga dagen i Vancouver skulle vi fixa med massor av viktiga saker. Vi började dagen med vad vi tyckte, såg ut som en riktig amerikansk frukost. Det var så äckligt att vi slängde det mesta av det. Efteråt förstor vi dock att man skulle rosta sin bagel men då var det ju för sent!
 
Det första som hände när vi begav oss ut i staden var mötet med den internationella motsvarigheten till GoXplore, InternEx heter det. Där fick vi en liten introduktion på vad vi var tvungna att fixa med innan vi åkte till vårat jobb och även vad som skulle behövas göras lite senare. 
På vägen från InternEx-kontoret var jag tvungen att fånga dessa två riktigt amerikanska grejer på bild. En brandpost och en rykande brunn, sånt man "bara" ser på bild.
 
När vi gick därifrån började dagen på riktigt. Det första vi gjorde var att gå till en galleria där vi skulle skaffa oss nya telefonnummer. Det visade sig att min telefon var operatörslåst, men det fixade min kära far såklart åt mig så nu funkar allt som det ska.
Vi var även förbi Starbucks en snabbis (verkligen inte imponerade av att de har det här längre, finns typ ett på varje gata...) där jag fick ett nytt namn. Svårt det här med svenskt namn här borta..
 
När vi var klara där gick vi och fixade vårt SIN-card. Vad är det undrar ni säkert, jo, det är så att för att få jobba här i Kanada är det två saker som behövs. Det första är ett arbetstillstånd och det fixades hemifrån och hämtades ut på flygplatsen. Det andra är ett social insurance number och det var det vi fixade i Vancouver. Så mitt svar på vad det är blir att det är något man behöver för att få jobba här, varför har jag ingen aning om, haha.
Efter att alla viktiga saker var gjorda åt vi pizza på ett Food Court. Pizzan här slår ju pizzan hemma med hästlängder kan jag tala om för er! Fast sen har jag alltid föredragit pizza med tjock botten framför tunn så... Vi satt iaf utanför och tittade upp på alla skyskrapor omkring oss.Vancouver är verkligen en jättefin stad som jag skulle rekommendera folk att besöka. När vi hade ätit gick vi ner mot vattnet och prommenerade utmed hamnen. Utsikten därifrån var helt otrolig, verkligen inte något man ser i så många andra storstäder! Bara vattnet var otroligt fint men att sen kunna se skogar och höga berg på andra sidan viken var så häftigt! 
 
 
 
Allmänt | |
#1 - - lina nilsson:

Tja! mest nyfiken på vilket pogram ni valde hos goexplore? basic eller kanada deluxe? Nu i efterhand valde ni rätt? VAd är att föredra, jobba i vancouver eller skidort? =) / Lina

Svar: Hej! Vi valde deras deluxe-program, mest för att kunna känna oss lite säkra när vi väl kom hit. Det är väl det som jag kan tycka är bra med det programmet, att veta att man har någonstans att ta vägen när man väl kommer hit. Annars känner jag nu att man lika gärna hade kunnat ta basic för det finns så pass mycket jobb här och det verkar inte allt för svårt att få jobb :) Jag gillade verkligen Vancouver och hade det inte varit så att jag var här för skidåkningen hade jag gärna stannat, det beror ju lite på vad man är ute efter. Men de andra som bor här har rest runt en del i Kanada så vi har pratat om att se oss omkring lite sen också :) Tveka inte på att fråga om du undrar något mer, som du märker svarar jag gärna, haha!
Sanna

Upp